Tutorial – Renderování v ARCHLine.XP

Rendering interiérů – ARCHLine.XP Workshop
Vytvořila: Krisztina Hárosi

Průvodce v tomto článku je se týká ARCHLine.XP 2021. Pokud používáte starší verzi ARCHLine.XP, může se uživatelské rozhraní (ale i výsledky) výrazně lišit.

Podívejte se na výukové video pracovního postupu, které vám pomůže naučit se, jak zvládnout renderování.

Výukový program se týká ukázkových souborů přidružených k videím. Pracovní soubory si můžete stáhnout ZDE.

Nejprve musíme odpovědět na otázku.
Proč je fotorealistická vizualizace důležitá?

Jedním z nejběžnějších způsobů komunikace v dnešním moderním světě je předávání obrázků. Jen pomyslete na různé stránky sociálních sítí, kde komunikujeme téměř výhradně prostřednictvím obrázků. Nejvíce to však platí v interiérového designu. Naši klienti často upřednostňují spíše vizuální pohled než výkres nebo řez.

Dobrý rendering vám pomůže zobrazit design interiéru, odpovědět na mnoho otázek / pochybností:
„Budou se mému klientovi líbit svítidla? Osvětlí místnost dostatečně dobře? A doplňky? Co si o nich bude myslet?“
To jsou otázky, na které lze kladně odpovědět pomocí dobře provedeného obrázku renderingu.

Proč je tedy fotorealistická vizualizace důležitá? Protože dokážeme zaujmout srdce našeho klienta sofistikovaným vizuálním obrazem. Interiér bude cítit jako svůj vlastní.

Podívejme se na tyto dva obrázky pořízené ve stejné místnosti. Na obrázku č.1 ještě nejsou nastaveny materiály, nejsou použity renderovací styly, je tu nadměrné použití slunce a umělých světel, nevhodná perspektiva, málo renderovacích testů a krátká doba renderingu.
Vytvoření obrázku č.2 trvalo více času, několik testovacích renderingů a delší dobu renderingu, ale pokud ukážeme oba obrázky našemu klientovi, který z nich by měl větší účinek?

Obrázek č.1
Obrázek č.2

Abychom při našem renderování dosáhli kvality obrázku č.2, musíme se naučit vytvářet fotorealistické obrázky. Musíte se postupně, krok za krokem, naučit pracovat se světly a stíny, znát fyzikální vlastnosti materiálů, najít ideální úhel pohledu a vytvořit fotorealistický obrázek, který vypadá realisticky.
V tomto tutoriálu vám ukážu hlavní kroky renderingu pomocí jednoduchého příkladu obývacího pokoje. Od nastavení pohledu až po vytvoření finálního renderingu si detailně předvedeme, jaké hodnoty v tomto projektu nastavit a na co si dát pozor, abychom se vyhnuli hlavním chybám. Výsledkem bude obrázek č.2, který je zobrazený výše. Výukový program předpokládá základní znalosti renderingu, které se můžete naučit v přípravném kurzu – Rendering workshop.

Návrh byl vytvořen ve verzi ARCHLine.XP 2021. Soubor projektu najdete v instalačním programu Intermediate Course, takže si můžete všechny kroky vyzkoušet.

Pokud budete chtít, pořiďte si nejprve rendering s výchozím nastavením a uložte si jej, abyste mohli na konci procesu oba obrázky porovnat. Také stojí za to uložit testovací rendering, abyste mohli sledovat průběh vývoje obrázku.